Thursday 14 June 2012

Tentenkamp ontruimd, vluchtelingen in opvang, probleem niet weg:

Nieuwe daklozen slapen voor Ter Apel

Ter Apel, donderdag 14 juni 2012

Nu het tentenkamp ontruimd is en de gearresteerde vluchtelingen in opvangcentra verblijven is het probleem even niet meer zo zichtbaar maar nog evengoed aanwezig. Nog dagelijks worden vluchtelingen in precies dezelfde situatie als de voormalige actievoerders, op straat gezet. Op dit moment slapen  twee Somaliërs, een Irakees en een Eritreër buiten de poort van het Aanmeldcentrum in Ter Apel.

De twee Somaliërs sliepen al eerder, vlak na de ontruiming van het tentenkamp, onder een paraplu voor het centrum en kregen vervolgens opvang. "Dat duurde tien dagen", zegt een van hen, Nasir Ali Omar (06 8710 95 73). "We kregen een interview. Ons nieuwe asielverzoek werd meteen afgewezen. Daarna zijn we buiten het centrum gezet. Dat was twee dagen en twee nachten geleden. We wisten niet waar we heen moesten gaan dus gingen we hier weer slapen. Ze sturen ons steeds weg. De politie heeft de dekens die we van andere vluchtelingen hadden gekregen, afgepakt. Gisteren bracht de politie ons naar station Groningen".

Irakees: 'Na 7 jaar in NL met huis en vaste baan moet ik terug naar Bagdad'
De Irakees Jamal Mahmoud Aziz (06 8610 44 72), al zeven jaar in Nederland, had vroeger een verblijfsvergunning, werk, een vast contract en een huis, maar raakte dat allemaal kwijt omdat Irak veilig verklaard is. Hij is eveneens twee dagen geleden na een negatieve beslissing buiten gezet. "Ik raakte in 2011 mijn status kwijt. Ik logeerde eerst vier dagen bij een Macedonisch gezin, toen een week bij een vriend, daarna weer een week bij een andere vriend. Nu nemen ze de telefoon niet meer op als ik bel, ze hebben er denk ik geen zin meer in. Ik weet niet waar ik moet slapen. Daarom ben ik hier.
Gisteren bood de politie ons op het station een dagkaart aan voor de trein. Ik zei: Een dagkaart? Waar ga ik dan heen? Ze willen dat ik terug ga naar Bagdad maar daar is het niet veilig. We kregen een boete van 120 euro omdat we hier niet mogen slapen. Een Somaliër kreeg een boete van 340 euro omdat hij protesteerde tegen de boete".

Eritrese jongen: acht maanden gevangen, vier maanden op straat, wacht op interview
Sinds gisterenavond is Reeda Ehla Betgo, uit Eritrea erbij gekomen. Reeda: "Toen ik in mei vorig jaar aankwam in Nederland, ben ik acht maanden en negen dagen gevangen gezet op Schiphol. Nu ben ik al vier maanden en een week op straat. Ik slaap op stations. "Mijn familie heeft een identiteitsbewijs opgestuurd. Dat is gisteren aangekomen. Daarmee ging ik naar het Aanmeldcentrum in Ter Apel voor een nieuw asielverzoek. Ze zeiden dat ik over twee weken moest terugkomen voor het interview. Maar ik weet niet waar ik heen moet. Elke dag vraag ik de kerk onderdak maar er is steeds geen plaats". Zijn eerdere asielverzoek werd afgewezen omdat ze niet geloven dat hij uit Eritrea komt. Hij hoopt dat het met dit id-bewijs wel lukt om asiel te krijgen.

Nasir Ali Omar, Somalië: 06 87 10 95 73 (spreekt Engels).
Jamal Mahmoud Aziz, Irak: 06 8610 44 72 (spreekt Nederlands). 


Oude tentenkamp nieuwtjes zijn te vinden op http://stil2.blogspot.nl
Nieuws over die actie en andere acties op: www.vluchtelingenopstraat.blogspot.com